Jak wspierać dziecko?

Drogi Rodzicu!

 Obecna sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się w związku z pandemią coronawirusa, wpływa na nas wszystkich. Po pierwsze martwimy się o zdrowie nasze i naszych bliskich, po drugie próbujemy odnaleźć się w nowych warunkach, które wynikają z ograniczeń wprowadzonych przez rząd na obywateli. Ze względu na czas kwarantanny uczniowie muszą pracować samodzielnie w domu. Dla większości młodzieży może stanowić to trudność.                  Na co dzień w szkole to nauczyciele starają się na różne sposoby motywować uczniów do nauki. W obecnej sytuacji zadanie to w głównej mierze spoczywa na Rodzicach. Państwo jako Rodzice jesteście teraz w bezpośrednim kontakcie ze swoimi dziećmi. Jak zatem wspierać dziecko? Jak pomóc mu zorganizować pracę w domu? Kilka wskazówek, które pomogą Państwu wspierać swoje dziecko: 

Organizacja warunków pracy w domu 

Szkoła prowadzi nauczanie zdalne, wszyscy nauczyciele i specjaliści są dostępni przez  dziennik elektroniczny oraz platformę Teams. Praca domowa jest zadawana i jej wykonanie będzie sprawdzane. Ważne jest żeby pomóc Waszemu dziecku zorganizowało sobie dzień. Bez dobrej organizacji można taki dzień łatwo „położyć” i nie zrobić nic. Drastyczna zmiana rytmu dobowego może nasilić gorsze samopoczucie, powodować poczucie „rozbicia” i apatii. Dodatkowo, trudniej będzie dziecku przestawić się na szkolne funkcjonowanie kiedy wszystko wróci już do normy. 

W obecnej sytuacji większość rodziców również pracuje zdalnie. Być może dziecko nie ma własnego komputera, lub musi się nim podzielić ze swoim rodzeństwem, które również chodzi do szkoły. Warto zatem zadbać o to, żeby każdemu dziecku umożliwić dostęp do nauki zdalnej. Najlepszy rozwiązaniem będzie wprowadzenie zasad i trzymanie się ich. 

Czyste biurko to czysty umysł 

Najważniejsza jest najbliższa przestrzeń, czyli biurko lub stół, przy którym siadamy do nauki. Warto zwrócić uwagę jak wygląda miejsce pracy do nauki Waszego dziecka. Ład i porządek na biurku z pewnością będzie czynnikiem sprzyjającym koncentracji. Unikamy w ten sposób rozpraszania uwagi, kiedy trzeba wstać i szukać nowego wkładu czy słownika. Bywa, że nie mamy odpowiedniego biurka lub musimy dzielić je z drugą osobą. Można zatem uczyć się  
w innym miejscu, ale zdecydowanie nie warto tego robić na łóżku. Dla naszego umysłu miejsce do spania automatycznie kojarzy się z relaksem. 

Plan dnia ! 

 W szkole nie da się funkcjonować bez planu lekcji. Kiedy mamy przed sobą cały dzień, musimy go zagospodarować. Wówczas bardzo ważne jest żeby zacząć dzień od dobrego planu. Pomóż dziecku w zrobieniu dobrego planu dnia/ tygodnia. 

Można zacząć od planu lekcji. Na podstawie tego, co mamy w danym dniu ( przedmioty na dany dzień) robimy listę zadań do wykonania, następnie odznaczamy sobie i zapisujemy to co już zrobiliśmy. Można użyć gotowych planerów dnia (dostępne w Internecie) . 

Przerwy 

Wspieraj dziecko żeby nauczyło się pracować w cyklu szkolnym: lekcja- przerwa – lekcja – przerwa itd. Mniej więcej co 30 min warto żeby uczeń zrobił sobie krótką przerwę. W trakcie takiej przerwy dobrze jest się poruszać. Odradzamy komputer- on wciąga i potem trudno będzie wrócić do pracy. 

Jeśli dziecku trudno jest wysiedzieć te 30 minut i co chwila sprawdza godzinę – można ustawić stoper, jego dźwięk ucieszy tak samo, jak dzwonek na przerwę w szkole. 

Odkładanie na później 

Niezależnie od stopnia zorganizowania większość osób zna ten stan, w którym zaczynamy odkładać krótkie, proste zadania, na później. Zadania te mają tendencję do gromadzenia się w spore grupy i generowania uczucia przytłoczenia – w końcu „tyyyle” jest do zrobienia 

Czasami siadamy i rozmyślamy kiedy daną czynność wykonać i czy w ogóle, a później okazuje się, że tak naprawdę myślenie zajęło nam dłużej niż działanie. Wówczas pomaga zasada „ 2 minut”. 

Zasada 2 minut 

Zasada 2 minut jest bardzo prosta: „Jeśli czynność, jaką chcesz wykonać zajmie Ci 2 minuty lub mniej, zrób to od razu”. Zasada ta pozwala znacząco skrócić i uprościć podejmowanie decyzji, z których każda zużywa mnóstwo naszej cennej energii. Zamiast się więc zastanawiać, czy mi się chce ścielić łóżko i czy to ma sens, zadaję sobie proste pytanie o to, czy jestem w stanie zrobić to w 2 minutki. Podobnie z wyniesieniem śmieci, odniesieniem kubka, nastawieniem prania, czy zmywaniem talerzy. Może się okazać, że w niecałe 10 minut wykonamy wszystkie czynności, które jeszcze przed chwilą generowały uczucie przytłoczenia.  

Analogowo, czyli bez komputera 

Obecnie najczęstszą przyczyną dekoncentracji bywa komputer, telefon, smartfon oraz oczywiście Internet. Zamiast skupić się na nauce, zwykle co chwilę sprawdza się pocztę czy też nowy wpisy na Facebooku. Warto zatem całkowicie wyłączyć lub przynajmniej pozamykać wszystkie niezwiązane z nauką funkcje i programy. Dziecko może się uczyć również bez komputera. Wbrew pozorom nie jest to aż tak niemożliwe, jak się może wydawać. 

Aktywność fizyczna – bycie aktywnym to podstawa dbania nie tylko o zdrowie fizyczne, również o psychiczne. Można ściągnąć aplikacje do praktykowania jogi, ćwiczenia w domu, lub wspólne wyjście na spacer. 

Radzenie sobie ze stresem – odczuwanie napięcia w obecnej sytuacji nie jest czymś nadzwyczajnym. Pomaga nam dostrzec niebezpieczeństwo i odpowiednio szybko na nie zareagować. W tym przypadku, np. ze względu na lęk o nasze zdrowie, jaki i zdrowie naszych bliskich, jesteśmy wyczuleni na przestrzeganie bardziej rygorystycznych zasad higieny. Jeżeli zaobserwują Państwo niepojące objawy/ zmiany w zachowaniu waszych dzieci z którymi sami nie będziecie potrafili sobie poradzić, zachęcam do korzystania z pomocy specjalistów.  

Przyjemność na koniec 

Na koniec lekcji- Nagroda. To czas na przyjemności – oglądanie filmów, seriali, rozmowy  
z rodziną na żywo i online ze znajomymi, gry planszówki  z rodzicami czy rodzeństwem. 

Pamiętajmy jednak o tym, że najpierw robimy obowiązki i rzeczy mniej przyjemne, a dopiero później te, które są najprzyjemniejsze. Jeżeli Wasze dzieci będą zaczynać dzień od tego co najprzyjemniejsze np. od siedzenia w Internecie na portalach, komunikatorach, grach komputerowych, serialach itp. to wówczas bardzo trudno będzie im zabrać się w ten dzień do pracy. 

Oczywiście organizacja czasu na naukę/dobre miejsce do nauki to tylko połowa sukcesu. Wiedza sama nie wpłynie do głowy, ale można pomóc stworzyć swoim dzieciom takie warunki, że będzie to dla nich o wiele prostsze. 

 Zatem : 

  • Wspierajmy swoje dzieci, żeby próbowały, ćwiczyły, uczyły się i znalazły to, co naprawdę im pomaga w organizacji czasu na naukę. Nie ma bowiem jednej głównej zasady, która zadziała u każdego. 
  • Rozmawiajcie ze swoimi dziećmi każdego dnia na temat ich nauki w domu (chociaż parę minut), dzięki czemu będziecie mieć kontrolę nad aktywnością swojego dziecka w obecnej sytuacji. 
  • My nauczyciele dokładamy również wszelkich starań żeby zmotywować uczniów do zdalnej nauki w domu, ale bez Państwa pomocy będzie to trudne.