Nasza licealistka tańczy w Szkole Baletowej w Warszawie

Kasia Wyżnikiewicz w czarnym stroju do ćwiczeń oraz pointach (czyli usztywnionych baletkach),wzrokiem podąża za ręką wzniesioną do góry.

Katarzyna Wyżnikiewicz, w tym roku szkolnym zdała egzaminy do Szkoły Baletowej w Warszawie, Zespół Młody Balet Polski (styczeń 2021). Balet to niezwykle trudny taniec, wymaga wiele poświęceń, trzeba mieć niesamowitą siłę aby ćwiczyć godzinami, walczyć z bólem i kontuzjami. Tymczasem gdy oglądamy występy baletowe wydają się takie delikatne i zwiewne…. Katarzyna tańczy od 4 roku życia, ma za sobą wiele występów, jednak okres pandemii pokrzyżował wiele planów. Mimo to zdecydowała się dalej rozwijać swoje pasje i uczyć się baletu w Warszawie. Katarzyna jest uczennicą klasy III b i w tym roku zdaje maturę. Ponieważ jest mało osób tańczących w balecie, poprosiliśmy Katarzynę aby zdradziła nam kilka tajemnic.

– Kasiu, czy ćwiczenia baletowe wymagają tylko dużej gibkości i  wyczucia rytmu? Bo patrząc na delikatne ruchy tancerzy wielu osobom tak się wydaje ?

– Oczywiście taniec klasyczny wymaga niezwykłej precyzji wykonywania ruchów i jest w tym zaangażowane całe ciało osoby ćwiczącej. Przykładając się do każdej pozycji czy każdego ćwiczenia baletowego nie sposób się nie zmęczyć 🙂  Ale za to dzięki ciężkiej pracy nad każdym ruchem mimo zmęczenia i bólu, później są widoczne efekty na scenie – prezentujemy właśnie tą lekkość w tańcu, którą widzą osoby na widowni. Treningi nie należą do najłatwiejszych, ponieważ tak jak wspominałam wcześniej najważniejsza jest dokładność i precyzja. Ważna jest też kondycja i siła w mięśniach, aby wykonywać sprawnie wszystkie ćwiczenia. Na sali instruktor wydaje komendy w języku francuskim, wiec znajomość podstaw tego języka też jest istotna. Przykładowa lekcja wygląda najczęściej tak, że wykonujemy ćwiczenia przy drążku i na środku sali, oprócz tego skoki. Ćwiczymy na pointach, czyli usztywnionych baletkach, dzięki którym baletnica z łatwością może wspiąć się i tańczyć na czubkach palców. Balet wymaga dużej cierpliwości, wytrzymałości, determinacji i zaangażowania, a w połączeniu tego wszystkiego z wdziękiem jest trudne. Same pozycje baletowe dla osoby, która nigdy nie tańczyła mogą być skomplikowane, a ćwiczenia bardzo męczące- zachęcam aby spróbować. W Internecie jest dużo takich prostych treningów, polecam je szczególnie dziewczynom, którym zależy na tym aby ich ruchy były pełne gracji.

Czy łatwo jest godzić taką pasję ze szkołą?

 – Taniec można pogodzić ze szkołą, ale zależy czy będzie to tylko dodatkowa atrakcja czy profesjonalne zajęcia. W moim przypadku jest to pasją i czasami bywało ciężko, szczególnie dlatego że do szkoły baletowej trzeba dojechać. W przypadku Częstochowy była to godzina w jedna stronę, a do Warszawy już dwie. Podczas jazdy zazwyczaj uczyłam się na kolejny dzień do szkoły, aby też wykorzystać ten czas. Ale zdecydowanie najgorzej bywało z powrotami do domu, gdy miałam trening do późnej godziny wieczornej, a w kolejnym dniu były lekcje w szkole. Zdarzało się, że po powrocie siadałam jeszcze do nauki i po prostu nawet nie wiedząc w którym momencie potrafiłam usnąć ze zmęczenia przy notatkach czy książkach. Trzeba również pamiętać o tym, że treningi nie kończą się wyłącznie na sali. Konieczne są dodatkowo np. rozciąganie czy ćwiczenia w domu. Pomiędzy moimi obowiązkami próbuję też znaleźć czas dla znajomych co niekiedy jest sporym wyzwaniem. Moja pasja zabiera dużo czasu wolnego, jednak poświęcam się czemu co lubię.

Liceum w Kleszczowie wybrałam dlatego, że interesował mnie bardzo profil ratowniczo-medyczny, a w Częstochowie takiego nie było i po uczestnictwie w dniach otwartych od razu zdecydowałam, że chce właśnie w tej szkole się uczyć 🙂

Kasia ubrana na sportowo przed pomnikiem poświęconym artystom polskiego baletu  przy Teatrze Wielkim Opery Narodowej. Zarówno Kasia jak i postać na pomniku w pozycji arabesque  (ręce splecione z tyłu, stoi na czubkach palców jednej nogi, druga wyprostowana noga uniesiona)

– Czy jest jakaś granica wieku żeby zacząć tańczyć w balecie? Istnieje przekonanie, że tego typu tańca uczy się od wczesnego dzieciństwa

– Nie ma określonej granicy wieku. Każdy może spróbować swoich sił w tej pięknej dziedzinie sztuki, wystarczy tylko chcieć.  Nie wszyscy muszą zostać tancerzami światowej sławy. Taniec to wielka przyjemność i nie tylko piękne stroje czy chodzenie na palcach. To wspaniały rodzaj aktywności fizycznej, kształtowanie poprawnej sylwetki, wypracowanie wielu cech charakteru i wrażliwości w ruchu. Ja sama nie ograniczam się jedynie to jednego stylu tańca. Od ponad dwóch lat tańczę Modern Jazz i taniec współczesny. Jeżdżę również  na warsztaty po całej Polsce o rożnej tematyce i próbuje za każdym razem czegoś nowego, ale też poszerzam wiedzę z tych stylów które trenuje na co dzień.

Kasia w swoim pokoju w stroju baletnicy wykonuje ćwiczenia przy drążku baletowym na pointach: stoi na palcach jednej nogi, druga prosta uniesiona, ręka wyciągnięta przed siebie

– Czy to prawda, że mimo tak młodego wieku jesteś już instruktorką dla młodszych grup?

-Uczestniczyłam m. in. w Warsztatach tańca jazzowego z Mistrzem Europy Cezarym Borowikiem w studiu tańca Augustina Egurroli w Warszawie, Warsztatach Body&Soul z Idą Nowakowską w Warszawie, Warsztatach z tańca współczesnego z Sebastianem Szulem w Centrum Sztuki Tańca w Krakowie, Warsztatach z Solistką Opery Krakowskiej Mizuki Kurosawa z tańca klasycznego. Na tych warsztatach byłam instruktorką dla młodszych grup wiekowych. Od tamtego roku uczę dzieci zupełnie od podstaw. Szczególnie od najmłodszych lat warto rozpocząć naukę tańca od ćwiczeń rytmicznych i rozciągających. Bardzo ważna jest rozmaitość zajęć w tak młodym wieku, więc za każdym razem próbuje wprowadzać coś nowego, ponieważ jak wiadomo dzieci szybko się nudzą i same ćwiczenia przy drążku szybko by ich zniechęciły i wymęczyły, a na początku należy wyrobić pewne nawyki na bazie których później będzie można pracować.

Życzymy Kasi dalszych sukcesów i czekamy na zaproszenie do Warszawy na popis baletowy!