Plan pracy pedagoga szkolnego
p.Beata Wysmułek
Godziny pracy
Poniedziałek 9.00 – 11.00
Wtorek 9.30 – 11.00
Środa 12.30 – 15.00
Czwartek 9.00 – 12.00
Piątek – 12.00 – 14.00
p. Ilona Bujacz
Godziny pracy
Poniedziałek 11.00 – 16.00
Wtorek 8.00 – 13.00
Środa 8.00 – 11.00
Czwartek 11.00 – 16.00
Piątek 8.00 – 12.00
Pedagog szkolny
to ktoś, kto wysłucha, zrozumie, doradzi, podpowie , nie krzyczy, nie ocenia, nie krytykuje, nie wyśmiewa, jest życzliwy, udzieli pomocy i wsparcia.
Uczniowie mogą zgłaszać się do pedagoga, gdy:
- mają problem i nie wiedzą, jak go rozwiązać,
- ogarnia ich zniechęcenie, apatia, smutek,
- chcą z kimś porozmawiać,
- mają problemy rodzinne,
- nie potrafią porozumieć się z nauczycielem, rodzicem, kolegami,
- czują się samotni, myślą, że nikt ich nie rozumie,
- nie potrafią się uczyć,
- chcieliby pomagać innym, ale nie wiedzą jak,
- mają ciekawe pomysły, które chcieliby wykorzystać,
- chcą podzielić się swoimi sukcesami i radościami.
Mogą przyjść z każdą sprawą, z którą sami nie potrafią sobie poradzić.
Rodzice mogą zwrócić się do pedagoga, gdy:
· niepokoi ich zachowanie dziecka,
· chcą porozmawiać o dziecku,
· chcą poprawić relacje z dzieckiem,
· potrzebują wsparcia w procesie wychowania,
· zauważą u dziecka problemy w uczeniu się,
· znajdują się w trudnej sytuacji materialnej,
· mają pytania i nie wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc.
Nauczyciele mogą skorzystać z konsultacji w związku z problemami swoich uczniów (szkolnymi lub rodzinnymi).
Zadania, które w myśl rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej zostały przypisane szkolnemu pedagogowi:
§ 24. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.