Zrozumieć media

23 listopada w naszej szkole odbyły się warsztaty telewizyjne, zorganizowane przez Akademię Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Spotkanie składało się z czterech odrębnych bloków.

Na początek uczniowie zostali zapoznani ze specyfiką obrazu telewizyjnego. Prowadzący dali szansę uczniom zobaczyć, jak w rzeczywistości wygląda praca w studiu telewizyjnym. Młodzież naszej szkoły miała okazję sprawdzić się w roli prezenterów, a także poznać działanie i znaczenie wozu satelitarnego. Uczniowie przekonali się, że obraz obserwowany w telewizji nie ma wiele wspólnego z tym, co dzieje się za kulisami. Uczestnicy warsztatów mieli okazję wystąpić na green screenie, który przy wirtualnym wsparciu może stać się dowolnym tłem. Zebrani zaobserwowali, jak istotne jest ustawienie kamery i wykadrowanie, które zupełnie może zmienić przekaz.

Po tej części części spotkania odbyły się zajęcia poświęcone rozważający znaczeniu światła i cienia dla właściwego odbioru. Przy pomocy tych dwóch mediów można kompletnie zmienić wizerunek osoby filmowanej. Niezbędny przy występowaniu przed kamerą okazał się także makijaż, który zupełnie odmienił twarz jednego z uczniów. Następnie publiczność usłyszała o magii montażu i jej niesłychanej mocy.

Kolejna część dotyczyła „Świata Dźwięku”. Rozpoczęła się od prezentacji słyszalności dźwięków o różnej częstotliwości. Prowadzący pokazał, jak łatwo jest manipulować wywiadami i diametralnie zmieniać znaczenie wypowiadanych przez kogoś słów. Równie ważny jest akompaniament muzyki dodający głębi wypowiedzi i wzbudzający pożądane odczucia. Początkowo słabe nagranie głosowe, po odpowiedniej obróbce, znacznie zwiększyło swoją jakość.

Film powstały dzięki współpracy naszych uczniów ze specjalistami AKSiM w Toruniu

Na koniec usłyszeć można było na temat „Słów Druku”. Uczniowie dowiedzieli się o kluczowych elementach, niezbędnych w tworzeniu i konstruowaniu ciekawych artykułów. Nauczyli się także, jak odróżnić opinię od informacji i manipulację od perswazji.

Pomiędzy wykładami odbywały się aktywne przerwy. Podczas ich trwania każdy mógł obejrzeć od środka wóz transmisyjny lub skorzystać z fotobudki generującej gify, okularów 3D czy też profesjonalnej kamery.

Przez cały czas odbywania się zajęć sześcioro uczniów pracowało nad własnymi projektami. Zostali podzieleni na trzy dwuosobowe grupy, które zajmowały się kolejno wywiadami radiowymi, telewizyjnymi oraz pisaniem niniejszego artykułu.